„Do serca przytul psa …”-Młodzieżowa Konferencja Ekofilozoficzna, Poznań 15.06.2016 r.
W dniu 15.06.2016 odbyła się kolejna edycja Młodzieżowej Konferencji Ekofilozoficznej organizowanej przez Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Konferencja miała miejsce w Auli na WNPiD UAM, początek godz. 9.00, przewidywane zakończenie godz. 15. 00 .
Konferencja ta była nie tylko okazją do pogłębienia wiedzy, ale również dobrą zabawą. Uczniowie uczestniczący w niej mogli decydować o wygranej w konkursach konferencyjnych, a jednocześnie sami mogli zdobyć nagrodę dla publiczności.
Patronat honorowy nad konferencją objęli Marszałek Województwa Wielkopolskiego i Prezydent Miasta Poznania, a patronat medialny – internetowy portal edukacji ekologicznej www.zielonalekcja.pl
Jeden z wykładów przeprowadzony zostanie przez wolontariuszkę Fundacji Animalia – chociaż temat pełen smutku, jednak ważny ogromnie – czyli monodrama – Tęczowy Most.
Program konferencji
9.00 Uroczyste rozpoczęcie konferencji
9.15 – 9.45 Miniwykład akademicki:
Pies – kto to taki. Prof. dr hab. Andrzej Kaźmierski Wydział Biologii
9.45 – 11.30 I część referatowa
A. "Dobry pies" i "zły pies" – czy zwierzę posiada charakter ?
Alicja Sementina I LO Poznań
B. Hugo. Studium przypadku. Emilia Nowak XXIX LO w ZSM Poznań
C. Pamiętniki zwierząt – znaczenie, sens i cel pierwszoosobowej narracji. Aleksandra Bielarz ZS nr 1 Jarocin
D. „Umiera”, „zdycha” czy „odchodzi”? Łucja Elbanowska I LO Poznań
E. Dlaczego paskudna pijawka i kleszcz, a kochany kotek i piesek?
Wiktoria Wielińska ZS nr 1 Jarocin
F. Zwierzęta, które budzą lęk i pomagają.
Kamila Janasik XXIX LO Poznań w ZSM Poznań
G. „Uparty jak osioł” Joanna Radzioch WNPiD
11.30 – 12.00 Przerwa ciasteczkowa połączona z dyskusją
12.00 – 13.30 II część referatowa
H. Nowa etyka – nowy humanizm. Klaudia Strzelińska LO w Strzelnie
I. Urządzić walkę? Anastazja Ragan Wydział Biologii
J. „W piekle zwierzęcego laboratorium i rytualnej rzeźni”
Klaudia Garstka I LO Poznań
K. „Od dziewięciu miesięcy nie jem zwierząt”
Michalina Janiszewska I LO Poznań
L. Roślinożerca. Mięsożerca. Świadomy konsument. Martyna Dominiak WB
M. Człowiek wobec zwierzęcia – komparatystyka wartości i potrzeb.
Eryk Weber WNPiD
N. Gdy władza nie oznacza bezlitosnej eksploatacji, a właściciel to nie tyran,
lecz roztropny opiekun. Adrianna Napieralska ZS nr 1 Jarocin
13.30 – 14.00 Przerwa ciasteczkowa połączona z dyskusją i głosowaniem
14.00 – 14.30 „Za tęczowym mostem” – minidrama.
Agnieszka Galica Fundacja dla Zwierząt Animalia
14.30 Ogłoszenie wyników konkursów konferencyjnych i zakończenie konferencji
Idea konferencji
Tegorocznej, szóstej z kolei, konferencji z cyklu „Młodzi o ekologii” przyświecać będzie myśl znakomitego filozofa i teologa Alberta Schweitzera: „Jestem życiem, które pragnie żyć, pośród życia, które pragnie żyć”. Jest to bez wątpienia myśl etyczna łącząca w całość wszelką bioróżnorodność. Wskazująca na wolę życia istoty, która mówi i istoty, która pozostaje niema. Jest to wreszcie myśl, która dziś odczytana poprzez pryzmat rozwijających się badań biologicznych, szczególnie zaś etologii, socjobiologii czy genetyki pozwala na rewizję filozoficzno-etycznego poglądu na temat zwierząt. Dziś mimo wielu toczonych sporów na temat praw zwierząt, dyskusji wokół relacji człowiek-zwierzę, odchodzi się zdecydowanie od kartezjańskiego obrazu zwierząt – bezrozumnych i bezdusznych automatów. Zrywa się z ich przedmiotowym traktowaniem. Na gruncie rozważań moralnych zwierzę jako istota doznająca uczuć, wrażliwa na cierpienie zyskuje status podmiotowy. Duże znaczenie odegrała tu doktryna utylitaryzmu. Jej główny przedstawiciel Jeremy Bentham głosił, iż „należy pytać nie o to, czy zwierzęta mogą rozumować ani czy mogą mówić, lecz czy mogą cierpieć”. Inny etyk Peter Singer, propagujący ideę wyzwolenia zwierząt, rozwija tę myśl twierdząc, że „ból jest bólem i przynależność do różnych gatunków nie zmienia faktu jego odczuwania”. W znacznie wcześniejszej myśli Darwina, rozwijanej w tym duchu, czytamy, że rozwój kultury moralnej człowieka jest swoistą historią współczucia, które osiąga swój szczyt w objęciu współczuciem również zwierząt. Te i inne wyrażane myśli wprowadzać będą nas w dyskusję, często bardzo zróżnicowaną, na temat postawy jaką ludzie winni prezentować i prezentują w stosunku do zwierząt. Praktyka pokazuje, że człowiek nie przestał funkcjonować z pozycji siły i myślenia, które określa się jako postawa szowinizmu gatunkowego (ang. speciesism czy pol. gatunksizm), postawy antropocentrycznego błędu perspektywy patrzenia . Dlatego ciągle wskazuje się na potrzebę podejmowania dyskusji o wpływie postrzegania zwierząt na sposób ich traktowania. Musimy uświadomić sobie, że mamy jeszcze ciągle do czynienia z poglądami, które nacechowane są absolutną ignorancją, a zwierzę jest w konsekwencji traktowane jedynie jak rzecz, przedmiot rozrywki i zabawy (jakże często niezwykle okrutnej) czy też towar albo rentowny produkt hodowlany. Rozumność człowieka, w konsekwencji tych poglądów, łączy się z bezwzględnym panowaniem a nie opieką i odpowiedzialnością. Odwołując się do antropologii porównawczej czy do kognitywistyki winniśmy poszerzyć naszą wiedzę o zdolnościach poznawczych zwierząt, dostrzec w nich istoty obdarzone inteligencją, posiadające własne wartości, protokulturę. To wymaga odpowiedzi na pytanie czy dyskusja o umysłach zwierząt to naukowa ekstrawagancja czy doniosłe pole badań nauk szczegółowych i filozofii. Wnikliwa analiza języka, który stosujemy może być również polem do dyskusji o tym jaki jest nasz rzeczywisty obraz zwierząt i jak ten obraz mógłby się zmieniać w zależności od form i słów
używanych . Realizując temat konferencji będziemy tak naszkicowane myślenie o zwierzętach łączyć z szeroko rozumianym myśleniem ekologicznym odwołującym się do idei zrównoważonego rozwoju. Będzie to próba kolejnego dialogu pomiędzy młodymi ludźmi myślącymi na wzór humanistyczny a myślącymi scjentystycznie, wykorzystującymi dane nauk szczegółowych. Ta swoista synergia pozwoli nam odpowiedzieć może na najważniejsze pytania: Czy człowiek nie jest skazany na dobro? Czy szkodząc innym istotom żywym nie szkodzi sobie?
Chcemy ogromnie podziękować Wydziałowi Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM – organizatorowi Młodzieżowego Konferencji Ekofilozoficznej – za zaproszenie i umożliwienie nam wzięcia udziału w ów konferencji. Nasza wolontariuszka, która reprezentowała fundację, miała okazję posłuchać niezwykle ciekawych wypracowań młodzieży i studentów, a także opowiedzieć krótko o idei Tęczowego Mostu oraz jak samotne są tam zwierzaki, które umierają w schroniskach, bez właścicieli.
Raz jeszcze ogromnie dziękujemy i mamy nadzieję, że więcej uczelni i szkół będzie podejmowało rozmowy i akcje, w których będzie mowa o dobru zwierząt.